NÖTIGA, SOCKERFRIA, CHOKLADBOLLAR

Det kommer troligtvis inte som en nyhet om jag säger att jag har ett stort intresse för att baka, de flesta känner till det.
 
Och man kan baka av så många olika anledningar, för att man ska bjuda på fika, för att man är sugen på något, för att det är bra att ha i frysen OM man ska bjuda på fika eller som jag gör, bakar för att det är avkopplande för mig.
 
Men alla mynt har en baksida. Bakar man flera gånger i veckan går det inte bara frysa och lägga på lager utan det krävs också att någon äter utav det, och i många fall blir resultatet att man tar en extra fika mellan varven just för att det finns så mycket gott i frysen. Och att fika titt som tätt går inte riktigt hand i hand med den livsstil både jag och J har som vardag nu, att äta varierat, sunt och till största delen sockerfritt under vardagarna.
 
Nu vill jag inte få detta att framstå som att vi håller på med någon form av diet här hemma, så är inte fallet. Men vi äter bra mat lagad från grunden men mycket grönsaker. Vi äter mycket proteiner för att båda två tränar styrka ett par gånger i veckan och jag äter kolhydrater i begränsad mängd för att min mage inte klarar för mycket.
 
Därför kan jag nu glatt presentera mitt senaste påhitt; Sockerfria "nöt-chokladbollar". Det är inget tillsatt socker i dem utan endast 1 tsk honung samt sötman som finns naturligt i hasselnötter. Perfekta som fika under vardagar när jag alltså vill hålla nere på det vanliga rörsockret.
Receptet har jag hittat på helt själv med utgångspunkt ur den hasselnötskräm jag gjorde i fredags inför helgens glass-dessert.
 
 
Recept:
200 gram rostade och skalade hasselnötter
1 tsk houng
2 msk kakao
ca 2½ msk kaffe
kokos att rulla i
 
Mal de rostade nötterna i mandelkvarn, tillsätt honungen och mixa ett tag med stavmixern. Sikta i kakaon och blanda runt. Häll i kaffe efter önskemål och behov. Redan utan kaffet ser man att nötterna släpper olja och blir lite småkletigt, men lite kaffe i binder ihop allt, det ser ut som vanlig chokladbollssmet.
 
Rulla med fuktade händer till små bollar, jag fick cirka 15 stycken. Rulla dem till sist i kokos (eller sesamfrön) och ställ in i kylen!
 
// LINNEA

Kommentarer
Postat av: ANNA

Tack :) I den största ramen sitter det ett tyg, resten av bilderna har jag skrivit ut från nätet och sen ramat in.

Svar: Fiffigt, då ska jag på jakt efter ett fint tyg samt leta bilder från nätet!
Linnea

2013-03-20 @ 16:14:32
URL: http://aazl.blogg.se
Postat av: Felicia Långström Photography

Gud va gott :)

2013-03-20 @ 16:27:37
URL: http://felicialangstrom.se/
Postat av: Emilie

Hej Linnea!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-06-03 @ 15:38:51
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0