EGEN "NUTELLA"

Nutella är den där barnsliga, sötklibbiga, perfekta hasselnötskrämen med choklad de flesta känner igen från barndomen. På mackan, till glassen eller ihop med pannkakor är den väl mest känd men den är även en vanlig ingrediens i många bakverk.
 
Själv är jag förtjust i den nötiga smaken men tycker lätt att den blir lite väl söt och kan inte påstå att det är något som finns hemma hos oss speciellt hemma.. (Senste gången vi åt nutella var på stranden i Mexico när vi hade en riktig Nutella-dag och ENBART åt nutella en hel dag, sen mådde vi kasst...)
 
I alla fall, till saken. Jag exprimenterar mycket i köket och sist ut är ett exprement att göra egen så kallad "Nutella" eller Hasselnötskräm som det egentligen är. Smidigt, billigt och godare än den köpta!
 
 
Ingredienser:
200 gram rostade och skalade hasselnötter
2/3 dl strösocker
2 msk kakao
1/2 dl rapsolja
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl vatten
 
Mal nötterna i mandelkvarn, blanda ihop med sockret och mixa med en stavmixer. Sikta ner kakao och vaniljsocker och blanda i oljan. Mixa med stavmixern hela tiden och det börjar bli en grötig massa. Här hällde jag i vatten för att få den lösare med den effekten att vattnet stötte bort oljan och allting skar sig. För att fixa detta igen hettade jag upp massan i en kastrull så avdunstade vattnet igen och oljan bands in i nötmassan igen. Kan tyckas jätteonödigt men faktum är att socker löser sig i vatten så alla sockerkristaller försvann i massan. Innan jag blandade i vattnet var sockerkristallerna kvar för oljan löser inte upp dem.
 
Så vill man ha en len, god och lagom söt nötmassa ska man alltså tillsätta vatten, bli arg för att allt skär sig och sedan värma bort vattnet igen.
 
Häll upp i burk och förvara i kylen!
 
// LINNEA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0