GRATTIS MORMOR

 
Tänk att tiden går. Så fort.
 
Under helgen passerade min fina mormor 80-strecket och det firades såklart med kalas. Ska förresten nämna att en av mormors väninnor bjöd på 70 sorters kakor på hennes 70-års dag i sommras, det tycker jag är en så rolig grej!
 
Men i alla fall, mormor frågade om jag kunde baka en liten tårta till kalaset igår och det klart. Från början är det faktiskt mormor som lärt mig det mesta inom bakning. Jag var inte gammal när jag ringde och frågade henne om vi kunde baka parisevåfflor, ajakakor, jennys med mera, ju krångligare ju bättre...
 
Hon stickar med, mormor. Hon stickar en massa. Hon stickar så mycket att man aldrig hinner nöta ut sina raggsockar innan hon kommer med ett par nya och hon gör dem i regnbågens alla färger. Och så stickar hon till nyfödda bebisar i fattiga länder. Hon stickar en massa filtar till barn som annars kanske hade frusit ihjäl.
 
Min mormor är så fin, ett hjärta av guld.
 
 
 
Tårtan består av ljusa bottnar fyllda av en vaniljbavaroise och en limemarinerad jordgubbskompott. Den är sedan spacklad med marängsmörkräm och täckt med marsipan. Detaljerna är gjorda i en blandning mellan sugerpaste och modelleringspaste.
 
// LINNEA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0