MINA VÄGAR TILL ACCEPTANS

Om man tänker efter ordentligt, är det en självklarhet att man ska tycka om sin egen kropp.

Som jag skrev igår kommer man aldrig kunna få någon annans, istället får man hålla hårt i den man fått och vara rädd om den.

Men att gå från att kritiskt granska sin kropp och gång på gång tänka negativt om sina ben eller mage till att istället vara 100 % nöjd hela tiden kan tyckas vara lika omöjligt och långt borta som att kunna byta kropp och bli nöjd på det viset.

Jag är långt ifrån en mästare i det här, men känner att jag är en god bit på väg att byta mina negativa tankar till acceptans över det som är jag. Nedan följer ett par exempel på hur jag gått till väga.

1. Insett värdet i att jag och min kropp är frisk. Även om mina fötter är ganska stora så är de friska och kapabla att ta mig vart jag än vill. Detta är för mig ett stort steg på vägen. Jag har slutat lägga stor vikt vid enbart utseende och uppskattar istället att min kropp fungerar, varje dag.

2. Träning ökar självkänslan. I alla fall för mig. Har jag tränat känner jag mig pigg, glad och duktig. Även om svetten rinner känner jag mig sällan fräschare än efter en springrunda. Dessutom ger mig träningen tid att bara fokusera på mig, och åter igen kommer tankarna att min kropp är stark nog att kunna träna.

3. Tacksamheten. Min kropp är hel, svälter inte och fungerar precis som den ska. För många människor i världen är dessa punkter drömmar. Länder där hela befolkningar svälter och dör av sjukdomar vi kan ta en ipren för gör att det för mig känns egoistiskt att ens vara missnöjd över mitt utseende.




Jag hoppas att ni som klickar er in här också kan förstå att ni är perfekta precis som ni är. Jag tänkte faktiskt att vi tillsammans kan bli ännu bättre på att acceptera oss själva. Har ni några bra tankegångar som får er att tycka om er själva så snälla dela med er! Skriv en kommentar, anonym eller inte där ni besriver just det som fungerar för er.


Livet är för kort för att inte vara helt nöjd med det man är född i.

// LINNEA


Kommentarer
Postat av: Charlott

Åå fina vän <3

2012-05-27 @ 10:51:46
URL: http://blogg.amelia.se/charlottpettersson/
Postat av: Rebecca Jonegård

Vacker du är Linnea! Glad jag är som hittat hit till din blogg :-) Glad sommar! Kram

2012-07-13 @ 12:34:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0