ENKELHETENS RECEPT

Idag har jag haft en ledig dag, vilket resulterade att jag fastnade i köket mer eller mindre hela dagen. Det började med bullar, sedan bröd och sist ett par goda tryfflar!


Tryfflar är i övrigt riktigt lätt att göra själv, och man kan variera dem i oändligheten...



1 dl grädde
200 gram hackad choklad
3 msk baileys
vaniljsocker

Koka upp grädden, blanda i chokladen och det övriga. Låt stelna i en liten form och rulla sedan till kulor. Avsluta med att rulla i kakao, voila!

Perfekt att ha som gå-bort-present :)


// LINNEA


Kommentarer
Postat av: Malin Tegnhammar

Hej!

Tittade in här och såg ditt tryffelrecept och tänkte att det borde man prova. Sagt och gjort. Men riktigt så enkelt som du fick det att framstå trk jag inte det va... Eller på något sätt lyckades jag iaf delvis misslyckas, för de blir aldrig hårda! Nu har de stått i frysen över natten, och är fortfarande väldigt mjuka i konsictensen. Vad har jag gjort för fel tross?

Kram :)

Svar: Hej Malin!Ja de där tryfflarna var allt värda ett försök, de försvann snabbt här hemma. Jag hälde smeten i en pappersform ca 10x15 cm och ställde svalt ett par timmar. Det bör komma fram att min smet inte heller blev hård, utan den var lite geggig att jobba med, men ändå fast. När jag sedan hade fått till runda kulor (använde lite blöta händer för att smeten inte skulle fastna för mycket på händerna) rullade jag dem i kakao och ställde sedan svalt igen.

Resultatet blev bra, de är lite mjuka när man äter dem :) I ett framtida försök kan du kanske testa att ta lite mindre grädde eller lite mer choklad?

Lycka till :)
Linnea

2012-06-25 @ 13:13:45
Postat av: Sandra

Fin blogg:)

Svar: Tack Sandra! : )
Linnea

2012-06-25 @ 19:58:37
URL: http://sandwichens.blogg.se
Postat av: classes lilla blogg

vilken extremt häftig blogg du har, jag vill bara säga det att detta måste vara den bästa bloggen jag sett vad gäller flera aspekter, jag hoppas du förstår vilken underbar blogg du har....allt är så samspelt på bloggen...designen, inläggen mm....jag är riktigt imponerad

Svar: Tack så jättemycket, vad glad jag blir!
Linnea

2012-06-25 @ 23:29:05
URL: http://classeslillablogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0