VITLÖKSBAUGETTER PÅ SURDEG

 
Imorgon tar det händelserika 2012 slut. Det har hänt så många otroliga saker att jag inte förstår hur allt hunnits med under bara ett år. Året började med ett par månader i Karibien, Mexico, Guatemala och USA. Väl hemma jobbade jag hela sommaren på Hestraviken samtidigt som jag sökte in på skola och började tänka på att bo i Jönköping. Både Johan och jag kom in på våra utbildningar, han blir företagsförsäljare med inriktning marknadsföring och jag blir ekonom med inriktning entreprenösskap, ledarskap och marknadsföring. Vi har lyckats få tag på en underbar liten tvåa med utsikt över Vättern som vi får förstahandskontrakt på nu den 1:a januari och jag har fått kläm på det där med surdegsbröd..
 
 
Under julen fick jag en baksten i julklapp, och än så länga har den använts varje dag. Brötet blir så otroligt bra när det bakas på sten istället! Ovan syns två vitlöks- och örtflätor som ska med på morgondagens nyårsfirande, det talas om hummersoppa och det kräver sitt bröd :) Dessa är så väldigt enkla att baka att jag delarmed mig av receptet, vill man bara göra en fläta halverar man såklart receptet!
 
Ingredienser:
12 gram jäst
3 dl vatten
2 msk olivolja
1 dl vetesurdeg
1 tsk socker
1 msk salt
6-7 dl vetemjöl special
 
150 gram smör
2 vitlöksklyftor
2 msk frysta örter
1 ägg till pensling
havssalt
 
Börja med att lösa jästen i vattnet. Tillsätt olivoljan, surdegen, saltet och sockret. Blanda i mjölet och kör i maskin ca 10 minuter. (För den som inte har maskin man man använda degkrokar på elvisp, och för den som inte har elvisp kan man knåda för hand men håll på lite längre då).
 
När degen blivit slät och fin så ställ den att jäsa i cirka 2 timmar till dubbel storlek.
 
Under tiden kan du blanda ihop smör, pressad vitlök och finhackade örter till en smörig massa, enklast är om smöret är rumsvarmt.
 
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Kavla ut en del till en rektangulär ca 25x30 cm stor platta och bred på hälften av vitlökskrämen på. Rulla ihop längs långsidan som en rulltårta och dela sedan rullen på längden hela vägen utom ena änden. Tvinna de två längderna om varandra och lägg på bakplåtspapper. Gör lika dant med andra degbiten.
Låt jäsa i cirka 20 minuter, pensla med ägg och strö över havssalt.
 
Grädda på 220 grader i ca 15-20 minuter.
 
// LINNEA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0